Jdi na obsah Jdi na menu

 ÚSPĚCH 2. SOPOTNICKÉ TRAKTORIÁDY …

 

Uplynul týden od úspěšného zářijového pečení chleba, a areál na Farské zahradě i jeho okolí se opět zaplnil nejen lidmi. To se v sobotu 6. října 2012 konala 2. Sopotnická traktoriáda.
Už od rána se sjížděli účastníci se svými malotraktory, vyrobenými doma, jak se říká „na koleně.“ Přijížděli někteří hodně z daleka, od Frýdku-Místku, od Prahy, od Jičína, od Sobotky, z Potštejna, z České Rybné, z Ústí nad Orlicí i odjinud. Do startovní listiny se zapsalo 25 závodních jezdců, mezi nimiž byli i čtyři účastníci ze Sopotnice: Pepa Dušek, Tonda Bušák ml., Sláva Bušák a Roman Langr. Stroje, seřazené na Farské zahradě, budily velkou pozornost početného davu návštěvníků, motoristů i nemotoristů, a také zvídavých dětí. Hodně se také fotografovalo. Zatímco loni při 1. Sopotnické traktoriádě, která proběhla na Humparku, startovalo 15 strojů, letošní startovní listina byla bohatší. Jistě tomu napomohla větší propagace, a také překrásné slunečné počasí, které vydrželo po celý den. Pořadatelé této akce, SK Humparek a obec Sopotnice, byli jistě spokojeni. Však si také dali s přípravou velkou práci, aby účastníci neodjížděli ze Sopotnice zklamáni. Zklamáni nebyli. Všichni se o trati i organizaci traktoriády vyjadřovali jen v superlativech. Překvapila je velmi náročná trať pro jízdu na polygonu přímo uprostřed obce. Překvapeni byli i mnozí domácí diváci, kteří ani nevěděli, jak terén v místě bývalé Peliňkovy chalupy dnes vypadá. Pořadatelé trasu jízdy zvolili náročnou, navíc vyhloubili jámu pro vodní překážku. A tak bylo stále co sledovat. Diváci obdivovali nejen závodní stroje, ale i bravurní jízdu jejich tvůrců a řidičů.
Pro tak početnou sešlost lidí, závodníků a diváků, bylo nutné zajistit občerstvení. O to se postarali členové SK Humparek. U pece se opékaly na rožni klobásy a steaky, ve stodole se podávaly nápoje. Před farou postavili své krámky prodejci perníku, cukrové vaty, hraček, popcornu i textilu. Když k tomu připočteme skákací hrad pro děti, mohli jsme si připadat jako na malé pouti. Samozřejmě nechyběla ani reprodukovaná hudba.
Když přišel čas, dali pořadatelé pokyn k přesunu na závodiště. Stroje i diváci se přesunuli k místu startu. Pořadí strojů nebylo nijak předem stanoveno, jak se který stroj zařadil, tak startoval. Startér, časoměřiči, zapisovatelky byli připraveni, a první stroj mohl vyjet na trasu polygonu. Ta byla podle závodníků dosti obtížná. Nejdříve stoupání, pak sjezd, a po prudkém spádu průjezd uměle vyhloubenou vodní překážkou. Po průjezdu prvních strojů se její okolí proměnilo v bahniště. Přesto všichni bez problémů tudy projížděli. Diváci se přemísťovali podél trasy, aby viděli závod ze všech zajímavých míst. Pořadatelé dokonce pro diváky připravili občerstvení přímo na polygonu.
Když všechny stroje absolvovaly první průjezd na polygonu, vyhlásili pořadatelé půlhodinovou přestávku. Všichni přítomní diváci i závodníci se přemístili do stodoly na občerstvení. Tamní obsluha měla plné ruce práce.
Po přestávce pokračoval závod disciplínou „tažení břemene“. Trať byla připravena na cestě pod stavením Pavlíkových. Traktoristé se svými stroji museli přetáhnout tři obrovské pneumatiky na vzdálenost asi 40 m. Zvládli to všichni, ovšem časy byly různé, podle síly toho kterého stroje. Čas přetažení byl sice měřen, ale nebyl brán v úvahu při celkovém hodnocení výsledků. Pořadí se stanovilo pouze podle dosažených časů při dvojím projetí polygonu.
Před posledním závodem, jímž by druhý průjezd polygonem, byla opět vyhlášena půlhodinová přestávka. Když po přestávce všichni polygon projeli podruhé, dali pořadatelé závodníkům možnost projet si trať opačným směrem. Někteří se o to pokusili, ale tato disciplína se do celkového hodnocení nezapočítala. Bylo pozdní odpoledne, když závody skončily a mohlo se přistoupit k vyhlášení výsledků. To proběhlo před altánem.
Soutěžilo se ve čtyřech kategoriích podle obsahu válců. Pro první tři v každé kategorii měli pořadatelé připraveny poháry, diplomy a suvenýry. Ostatní pak obdrželi pamětní listy.
 
Z výsledkové listiny
Kat. M1, do 350 ccm – 10 startujících
1. Vladimír Kuchař , Kozlovice 3:18:15
2. Milan Ort, Sobotka 3:34:24
3. Frant. Karban, Plhov, okr. Jičín 3:32:32
6. Antonín Bušák ml., Sopotnice 4:33:43
7. Josef Dušek, Sopotnice 5:22:11
9. Miloslav Bušák, Sopotnice 6:39:59
 
Kat. M2, od 350 ccm do 1000 ccm- 5 startujících
1. Aleš Marenica , Česká Skalice 3:40:16
2. Miloslav Vídenský, Kerhartice 3:40:51
3. Luboš Stuchlík, Pecka 3:42:59
 
Kat. M3, od 1000 ccm – 8 startujících
1. Radovan Hubálek, Semonice- Jaroměř 2:38:39
2. Jan Krčmář, Česká Rybná 2:45:17
3. Ondřej Horák, Petrovice 3:11:17
4. Roman Langr, Sopotnice 3:44:47
 
Kat. M4, půdní frézy – nikdo se nepřihlásil
 
Kat. M5, buggy -1 startující
1.Pavel Káňa, Praha 9 9:15:00
 
Pořadatelé také vyhlásili soutěž o nejhezčí stroj. Hlasovali přítomní diváci a jako vítěz vyšel stroj s číslem 5, který obdržel nejvíce - 10 hlasů.
Letošní Sopotnická traktoriáda skončila naprostým úspěchem. Slova chvály pro ni, jak pro trať polygonu, tak pro organizační zajištění, měli všichni účastníci, ať už závodníci, nebo diváci, jichž se sešel velký počet. Přáním většiny závodníků bylo, aby se i příštího roku jezdilo na stejné trati uprostřed obce. Je přiměřeně obtížná, členitá a má i potřebné zázemí.
Příznivý ohlas měla traktoriáda i v regionálním tisku. Pondělní Orlický deník přinesl obsáhlý článek na první straně z pera šéfredaktora Karla Pokorného, a úterní vydání téhož deníku doplnilo článek spoustou fotografií.
Náš areál Farská zahrada se stává stále více známým a navštěvovaným, díky úspěšným akcím, které se tu pořádají. Škoda jen, že více je návštěvníků přespolních než místních. Ti místní stále nenacházejí cestu na akce na Farské zahradě ve větším počtu, ačkoli právě pro domácí je areál budován a stále vylepšován.
 
                                                                                                    Miloš Coufal